Εργαστήρια
Ελεύθερα Εργαστήρια: Ο προγραμματισμός, η οργάνωση και η εφαρμογή τους ποικίλλει από ΣΔΕ σε ΣΔΕ, στο πλαίσιο της αυτονομίας του κάθε σχολείου και της ευελιξίας του προγράμματος. Τα εργαστήρια είναι ποικίλες δράσεις και δραστηριότητες οι οποίες εντάσσονται στη φιλοσοφία των σχολείων, όπως αυτή περιγράφεται στο πλαίσιο του προγράμματος σπουδών, αλλά είναι δύσκολο να ενταχθούν σε ένα γραμματισμό. Έχουν χαρακτήρα υποχρεωτικό, με την έννοια ότι είναι ενταγμένες στο εβδομαδιαίο ωρολόγιο πρόγραμμα και ο κάθε εκπαιδευόμενος συμμετέχει.
Παραδείγματα εργαστηρίων που έχουν λειτουργήσει μέχρι τώρα: χορωδίας, παραδοσιακών χορών, δημιουργικής γραφής και δημιουργίας περιοδικού, κινηματογράφου, σχεδίου και ζωγραφικής, φωτογραφίας, θεατρικού παιχνιδιού, κατασκευών, προληπτικής ιατρικής, ποδοσφαίρου, βιολογικού κήπου, ζαχαροπλαστικής, αρχαίων ελληνικών, οργάνωσης επιχείρησης και πολλά άλλα. Το περιεχόμενό τους διαμορφώνεται αφενός με βάση τις υποκειμενικές δυνατότητες (εκπαιδευτικών και εξωτερικών συνεργατών) και αφετέρου με βάση τα ενδιαφέροντα των εκπαιδευομένων του κάθε σχολείου. Σε κάποια ΣΔΕ δίνεται η δυνατότητα στους εκπαιδευόμενους να συμμετέχουν προαιρετικά σε δίωρα εργαστήρια ενισχυτικής και πρόσθετης διδασκαλίας, σε δράσεις δηλαδή που έχουν γνωστικό περιεχόμενο (φυσικής, μαθηματικών, αγγλικών, πληροφορικής), ανάλογα με τις διαπιστωμένες ανάγκες τους ή τις εκφρασμένες επιθυμίες τους.
Οι σκοποί που επιδιώκονται μέσα από τα ελεύθερα εργαστήρια είναι σε γενικές γραμμές οι παρακάτω:
- να καλύπτονται θέματα τα οποία είναι δύσκολο να καλυφθούν στο πλαίσιο ενός γραμματισμού,
- να επιχειρείται το άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία,
- να ενισχύονται οι εκπαιδευόμενοι που έχουν ανάγκη από ενίσχυση σε ένα γνωστικό αντικείμενο
- να ενδυναμώνεται η συνεργασία μεταξύ των εκπαιδευομένων και να καλλιεργείται κλίμα ομάδας και αποδοχής,
- να δίνονται ερεθίσματα και να δημιουργούνται προϋποθέσεις ώστε οι ενήλικες εκπαιδευόμενοι των ΣΔΕ να καλλιεργούν και να εκφράζουν κλίσεις και ενδιαφέροντα, ικανότητες και δεξιότητες που έχουν να κάνουν με ένα ευρύτερο πλέγμα μορφωτικών στόχων.
- Καθιερώνοντας και πραγματοποιώντας σκοπούς όπως οι παραπάνω συμβάλλουμε σε μεγάλο βαθμό στην τόνωση της αυτοεκτίμησής τους αλλά και στη θεαματική βελτίωση του μορφωτικού, και όχι μόνο του γνωστικού, επιπέδου τους. Οι εκπαιδευόμενοι σε αρκετά εργαστήρια γίνονται οι ίδιοι δάσκαλοι, καθοδηγητές, αρχηγοί, οργανωτές, αναλαμβάνουν ρόλους και ευθύνες. (Παραδείγματα τέτοιων εργαστηρίων είναι το εργαστήριο μουσικής στο ΣΔΕ Τυλίσου, όπου εκπαιδευόμενοι διδάσκουν ένα μουσικό όργανο, χορού, όπου εκπαιδευόμενοι εκτελούν χρέη χοροδιδασκάλου, κ.ά.).
Οι στόχοι τους οποίους προσπαθούμε να πετύχομε αξιοποιώντας τις ώρες του προγράμματος που αφιερώνονται στα εργαστήρια είναι κυρίως κοινωνικοί και σε δεύτερο επίπεδο γνωστικοί.
Κοινωνικοί στόχοι:
- αξιοποίηση δεξιοτήτων εκπαιδευομένων οι οποίοι λόγω ενδιαφερόντων ή επαγγελματικής εμπειρίας έχουν γνώσεις και δεξιότητες τις οποίες μπορούν να μεταδώσουν στους συνεκπαιδευόμενούς τους ή να τις χρησιμοποιήσουν παραγωγικά,
- σύνδεση του σχολείου με την κοινωνία με την πρόσκληση ειδικών από διάφορους χώρους στο σχολείο ή την επίσκεψη σε χώρους και φορείς εκτός σχολείου,
- προσαρμογή και ένταξη στην ομάδα του σχολείου εκπαιδευομένων οι οποίοι έχουν δυσκολίες προσαρμογής, μέσα από την ανάδειξη των ικανοτήτων τους σε θέματα εκτός γραμματισμών,
- διαχείριση ελεύθερου χρόνου,
- κατανόηση και βελτίωση οικογενειακών σχέσεων,
- ανάδειξη της τοπικής ιστορίας και λαϊκού πολιτισμού,
- ανάδειξη του τοπικού περιβάλλοντος και των προβλημάτων του
- εργασιακές σχέσεις
Γνωστικοί:
- διδακτική ενίσχυση στους εκπαιδευόμενους που λόγω μαθησιακών ή άλλων δυσκολιών δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε κάποιο μάθημα
- πρόσθετη ενίσχυση στους εκπαιδευόμενους που αποφασίζουν να συνεχίσουν τη φοίτησή τους σε επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης.